WELKOM OP BURENDAG OP HET PARERA – GROEN

Op 27 september, s’ middags van 14.00 tot 18.00 uur, organiseert de groengroep Parera een groene burendag, met steun van het Oranjefonds, op de bloemenweide van het Pareraterrein.

Wij zijn een groep buurtbewoners van Westzanerdijk e.o.  Wij hebben het (al meer dan 20 jaar braakliggend) groen van het  Pareraterrein (tegenover de Aldi supermarkt) in 2014  als  groen-adoptieproject onder onze hoede genomen. Het is momenteel een van de grootste natuurgroen-adoptieprojecten in Zaanstad. In eerdere jaren hebben verschillende buurtbewoners individueel al veel soorten heesters en bomen geplant (waaronder ook walnoot, kers, appel, pruim).

In 2014 is in samenwerking met bureau Op ’t Plein, gemeente Zaanstad en de Belangenvereniging Westzanerdijk e.o. een buurtvisie opgesteld. Daarin sprak de buurt zich o.a. uit voor maatregelen betreffende de verkeersveiligheid, benadrukking van het dorpskarakter van de westzanerdijk, en behoud/ontwikkeling van de Fronikboerderij en het groen. Het aanwezige groen zou gefatsoeneerd en toegankelijk moeten worden gemaakt. Van hieruit is toen de Adoptiegroep Pareraterrein ontstaan.

Met Burendag willen wij ons natuurlijk Parera – groen, bestaande uit bos, bloemenweide en moeras, aan iedereen laten zien die dit boeiend vindt. Een hapje (ook met fruit van ons groen) en een drankje staan klaar. U kunt rondgeleid worden over de paden, het bosterrein, het moeras en de bloemenweide, wat wij allemaal met veel plezier samen hebben aangelegd.